#matcha, #articole

10 superalimente pe care trebuie să le încerci în 2020

10 superalimente pe care trebuie să le încerci în 2020

În acest moment, relația noastră cu mâncarea a devenit și mai complicată decât relațiile noastre pe care le avem cu oamenii apropiați. Multitudinea de alegeri ne-a făcut să fim mai obsedați ca niciodată să căutăm nu doar alimente care sunt sănătoase, ci pe acelea care sunt CELE MAI sănătoase.


Ce sunt superalimentele?


Toată lumea vorbește despre superalimente și de ce ar trebui să le consumi. Ce sunt superalimentele? De ce sunt atât de importante pentru sănătatea ta? Care este cel mai bun mod de a le include în dietă?


Un superaliment este un aliment care încorporează o cantitate uriașă de diferite vitamine și minerale. Sunt extrem de dense în nutrienți. Densitatea de nutrienți în aceste superalimente se referă la cantitatea de nutrienți per calorie, ele fiind scăzute în calorii și bogate în substanțe hrănitoare. Acestea te ajută să îți echilibrezi dieta și să ai un corp care radiază de sănătate.


Pentru că mai nou oamenii atribuie această denumire oricărui aliment, de la coaja de portocală la carnea de aligator 🤣, am selectat 10 cu adevărat superalimente pe care trebuie neapărat să le integrezi în dieta ta în 2020.



1. Spirulina 



Spirulina este o microalgă unicelulară de culoare verde-albăstrui care trăiește pe Terra de aproximativ 3,5 miliarde de ani 😮, însă nefolosită suficient de mult în alimentația noastră.


E o sursă bogată de substanțe nutritive și antioxidanți, cum ar fi beta-caroten și zeaxantină, seleniu, zinc, vitamina C, vitamina E și complexul de vitamine B. În plus, este bogată în proteine și aminoacizi, care ajută organismul să lupte împotriva infecțiilor, încurajând în același timp creșterea bacteriilor bune în intenstine.


Este, de asemenea, benefică și pentru piele, ajutând la reîntinerire și reparea tenului. Așadar, dacă vrei să ai un ten curat și sănătos, include-o neapărat în alimentația ta!


Se găsește sub formă de pudră și poți să o adăugi în iaurturi, smoothieuri, înghețată de casă, budinci, chia hidratată, etc.


Noi folosim spirulina celor de la Spinoa. Este produsă de artizani care utilizează uscarea la temperatură joasă, la mai puțin de 42 grade, pentru a conservă un aport nutrițional maximal, dar și un gust delicat, ușor sărat. Spirulină crunchies, aurul verde în stare pură. 


2. Matcha



Matcha este o pulbere fină obținută prin măcinarea de frunze întregi de ceai verde și conține mai mulți antioxidanți decât 10 pahare de ceai verde obișnuit.


Antioxidanții sunt un complex de substațe nutritive (vitamine, minerale și enzime) care combat efectele toxice ale radicalilor liberi. Antioxidanții împiedică oxidarea celulelor care are loc sub influența factorilor externi, dar și din cauza îmbătrânirii. Antioxidanții întăresc sistemul imunitar și previn apariția bolilor precum: cancerul, mutațiile genice, boala Parkinson, boala Alzheimer, atacul de cord și insuficiența cardiacă.


Antioxidantul predominant găsit în matcha este galatul de epigalocatechină (EGCG) - da, numele este prea complicat, însă tot ce trebuie să ții minte este că matcha vine la pachet cu o mulțime de antioxidanți! De fapt, cantitatea de EGCG obținută prin consumul de matcha este de cel puțin trei ori mai mare decât în alte ceaiuri verzi de pe piață. Practic tu consumi întreaga frunză atunci când bei matcha, spre deosebire de ceaiul verde infuzat, la care îi arunci frunzele în mod normal. Nimeni nu bea frunzele de mentă, mușetel sau ceai verde, nu-i așa? Nu. Se bea doar apa. Când bei matcha ai parte de absolut toți nutrienții pe care această plantă îi oferă, cantitatea acestora fiind uriașă!


Nutriționiștii spun de combinația unică de substanțe nutritive, cofeină și aminoacizi pe care o are ceaiului matcha, inclusiv L-Teanina, că asigură o energie crescută de până la șase ore fără a avea nici unul dintre efectele secundare (nervozitate, hipertensiune, axietate, etc.) ale stimulentelor tradiționale cum ar fi cafeaua sau energizantele. Pe scurt, este o energie bună și sănătoasă.


Matcha este consumat în Orient de peste un mileniu, însă la noi a crescut în popularitate numai recent și este considerat o modalitate sănătoasă de a crește energia și vigilența.


Poți adăugă 1/2 linguriță din acest superaliment la orice: suc de fructe, apă fierbinte/rece ca să faci ceai simplu, lapte vegetal sau, dacă te simți aventuros, atunci poți să îl pui peste cereale, mâncăruri, în smoothieuri, prăjituri, etc. Matcha este foarte versatil ca și ingredient de gătit deoarece se poate include în majoritatea rețetelor, doar imaginația trebuie să fie bogată! 😂 Ceaiul îl găsești de cumpărat aici și și mai multe informații despre acest ingredient minunat la noi pe blog.


Ceaiul are nevoie de un tel de bambus sau unul electric pentru a fi omogenizat complet. Nu se amestecă bine cu o linguriță simplă.


3. Camu Camu



Camu camu este un arbust care crește în zonele mlăștinoase sau inundate din pădurile tropicale amazoniene din Peru, Brazilia, Venezuela și Columbia. Fructele și frunzele sale sunt folosite ca medicament.


Camu camu este folosit împotriva infecțiilor virale, herpesului, rănilor, frisoanelor și răcelii. De asemenea, este utilizat pentru tratarea afecțiunile ochilor, inclusiv cataracta și glaucomul. Alte utilizări includ: tratamentul astmului, sindromului de oboseală cronică, depresiei, bolilor gingivale (gingivită), durerilor de cap, osteoartritei și „întărirea arterelor” (ateroscleroză).


Unele persoane folosesc camu camu pentru a crește energia și pentru a menține gingiile, ochii și pielea sănătoase și ca stimulent al sistemului imunitar și antioxidant.


Fructul camu camu este considerat hrană vie, acesta fiind bogat în următorii nutrienți: vitamina C, beta-caroten, acizi grași, proteine și altele.


Vitamina C joacă multe roluri importante în corpul tău. De exemplu, te ajută să îți întărești sistemul imunitar și este necesară pentru formarea colagenului, o proteină care îți menține pielea, oasele și mușchii sănătoase.


Ba mai mult, vitamina C acționează ca un puternic antioxidant, protejându-ți celulele de radicalii liberi. Deși radicalii liberi sunt produși în mod normal în corp, prea mulți pot fi formați ca urmare a stresului, a alimentației precare și a expunerii la poluare. Când antioxidanții nu mai fac față numărului de radicali liberi, atunci se produce stresul oxidativ, care a fost legat de afecțiuni cronice precum diabetul, bolilor de inimă și cancerul.


Mâncarea alimentelor bogate în antioxidanți precum vitamina C ajută la prevenirea stresului oxidativ și la combaterea daunelor radicalilor liberi.


Camu camu conține până la (estimativ) 3 grame de vitamina C per 100 grame de fruct.



4. Cacao crudă 



Cacaua crudă este produs obținut prin presarea la rece a boabelor de cacao nepreparate, care pastrează conținutul nutrițional al boabei. Gândiți-vă la aceasta ca la varianta mai sănătoasă a cacauei.


Boabele de cacao sunt bogate într-o serie de minerale esențiale, inclusiv magneziu, sulf, calciu, fier, zinc, cupru, potasiu și mangan.


Alimente bogate în magneziu s-au dovedit a echilibra chimia creierului, a construi oase puternice și a ajuta la reglarea bătăilor inimii și tensiunii arteriale.


Cacao conține, de asemenea, mineralul sulfur, care se spune că ajută unghiile și părul să devină puternice și asigură o piele strălucitoare.


In plus, s-a demonstrat cum cacao crește nivelul de serotonină din creier, ceea ce înseamna ca reduce simptomele de SPM si acționează ca un antidepresiv pentru unii oameni.


Adăug-o în smoothieuri, ceaiuri, deserturi, batoane raw sau orice fel de mâncare care se îmbină plăcut cu aroma delicioasă de ciocolată.



5. Vlăstarii și microplantele



Cele mai cunoscute tipuri de vlăstari sunt lucerna și iarba de grâu, însă sunt și alte varietăți de toate formele, dimensiunile și aromele. Nu sunt de omis nici trifoiul roșu ușor și crocant, ridichea picantă, ceapa aromată și broccoliul plin de nutrienți. 


Există foarte multe motive pentru a mânca vlăstari, microplante și flori comestibile. Pe măsură ce îmbătrânim, capacitatea corpului nostru de a produce enzime scade substanțial. Vlăstarii sunt o sursă concentrată a enzimelor vii și a „forței de viață” care se pierde atunci când alimentele sunt fierte sau culese și mâncate târziu. Datorită conținutului ridicat de enzime, vlăstarii (sau germenii) sunt, de asemenea, mult mai ușor de digerat decât semințele sau fasolea din care au provenit.


Toți vlăstarii sunt o sursă extraordinară de clorofilă, care acționează ca un remediu natural și detoxifiant. Ei sunt, de asemenea, o sursă excelentă de proteine și vitamine - ideali pentru sprijinirea dietelor vegetarienilor și veganilor. 


Deși vlăstarii sunt doar niște plante minuscule, ei sunt extra concentrați în substanțe hrănitoare. De exemplu: 55 g vlăstari de broccoli conțin aceeași cantitate de nutrienți ca 2 kilograme de broccoli. Vlăstarii de broccoli conțin, de asemenea, cantități mari de sulforafani, antioxidanți puternici care ajută în lupta împotriva radicalilor liberi, la vindecarea de cancer, boli autoimune și boli cronice.


Eu recomand să luați de la El-Dor Plant vlăstari. Sunt mereu proaspeți și foarte gustoși.



6. Fulgii de cocos



Nuca de cocos este cunoscută pentru faptul că stimulează metabolismul, dându-ne senzația de sațietate, face dinții strălucitori și întărește imunitatea.


Uleiul de nucă de cocos sunt făcuți din carnea fructului și poate fi găsit în supermarketuri și plafare sub formă simplă, de ulei întărit, căci acest ulei devine solid la rece, în dressinguri pentru salate, smoothieuri, prăjituri și până la creme de frumusețe și tratamente pentru rejuvenarea părului.


Acest superaliment este bogat în grăsimi saturate care cresc de fapt colesterolul HDL (bun) și scad riscul de boli de inimă, însă doar dacă e consumat cu modestie! Prea multe grăsimi saturate pot fi însă periculoase. Uleiul de nucă de cocos conține un amestec unic de acizi grași cu lanț scurt și mediu, cum ar fi acizii laurici, caprici și miristici care ajută la reducerea colesterolului rău.


Componentele sale antibacteriene și antioxidanții mai ajută la calmarea erupțiilor și la tonifierea pielii.


Poți să îl adaugi la salate, supe și prăjituri raw și mâncăruri precum curry.



7. Maca



Supranumit și "Viagraul naturii", planta maca de origine peruviană a fost folosită ca un ajutor pentru fertilitate atât pentru oameni cât și pentru animale de mii de ani. Este o legumă înrudită cu ridichea și are un miros similar caramelului. De cele mai multe ori o găsești ca supliment alimentar sub formă de pudră. Rădăcina sa este folosită și pentru a face medicamente.


Maca este consumat pentru anemie, sindromul de oboseală cronică și pentru îmbunătățirea energiei, rezistenței, performanței atletice și memoriei. De asemenea, mai este folosit pentru a trata dezechilibrele hormonale feminine, problemele menstruale, simptomele menopauzei, îmbunătățirea fertilității și disfuncțiilor sexuale cauzate de antidepresive; osteoporoză, depresie, cancer de stomac, leucemie, HIV / SIDA, tuberculoză, disfuncție erectilă, pentru a stârni apetitul sexual și pentru a stimula sistemul imunitar.


Poți adăuga pulbere de maca la aproape orice, inclusiv: floricele de porumb, cafea, ciocolata cu lapte, smoothie-uri de fructe, granola, prăjituri raw sau coapte, hummus, ovăz, iaurt sau supă.


Începe însă doar cu o jumătate de linguriță sau cam atât - aroma de nucă și de caramel poate avea un gust destul de proeminent dacă o pui în cantitate mare.


8. Lucuma



Fructul lucuma din America de Sud conține cu abundență antioxidanți, fibre, carbohidrați, vitamine și minerale.


Fructele acționează de asemenea ca îndulcitor natural și sănătos, ceea ce înseamnă că poate ajuta la stabilizarea zahărului din sânge, reducând în același timp pofta și apetitul.


Studiile au constatat că extractul de lucuma are un efect antiinflamator asupra vindecării rănilor și chiar diminuează îmbătrânirea pielii.


Datorită gustului său dulce, puteți folosi praf de lucuma în locul zahărului în cele mai multe deserturi, inclusiv prăjituri și biscuiți.



9. Chlorella



Chlorella este o algă de apă dulce și este cultivată mai ales în Asia. A fost denumită ca "alga numărul unu pentru detoxifierea ficatului", deoarece elimină alcoolul, metalele grele și poluanții din mediu din sistemul tău.


Deoarece clorella are un perete celular dur pe care oamenii nu îl pot digera, acesta trebuie luat ca un supliment alimentar dacă vrei să ai parte de beneficiile sale. Este disponibil sub formă de capsule, tablete, pulbere și extract.


Pe lângă faptul că este utilizat ca supliment nutritiv, clorella este folosită și ca biodiesel (combustibil).


Unii oameni consumă chlorella pe cale orală pentru afecțiuni precum: hipertensiunea arterială, colesterolul ridicat, sindromul metabolic, depresia, pentru prevenirea cancerului, reducerea radiațiilor și efectelor secundare ale tratamentelor chimioterapice, pentru hepatita C și pentru o afecțiunea musculară numită fibromialgie.


De asemenea, conține vitaminele B6, B12 și fier, care susțin sistemul imunitar și te poate feri de răceală.


Pentru a bea chlorella, amestecă pulberea în apă și adaugă-i puțină zeamă stoarsă de lamaie pentru a-i îmbunătăți gustul.



10. Kale



Kale este cel mai iubit superaliment din ultimii ani și are o reputație extraordinară când vine vorba despre paleta sa nutrițională.


Este unul dintre cele mai bogate surse de nutrienți de pe planetă, ceea ce înseamnă că are o cantitative semnificativă de substanțe hrănitoare într-o singură porție.


O mână de kale oferă mai mult de 100% din ținta minimă zilnică pentru vitamina C, vitamină care susține imunitatea, și peste 200% din doza zilnică recomandată de consum pentru vitamina A. Cel din urmă nutrient susține și imunitatea, precum și sănătatea pielii și a creierului. În plus, kale conține cantități mai mici de minerale importante, cum ar fi potasiu, calciu, magneziu, mangan, fier, cupru și fosfor.


De asemenea, mai este și o sursă excelentă de vitaminele B și unii acizi grași precum omega-3 pe bază de plante și proteine vegetale.


Poate fi folosit în supe, ciorbe și salate, sau uscat la cuptor la temperatură mică pentru a face chipsuri sănătoase.


În România găsiți kale proaspăt de la Kale Romania și e tare bun. Pe lângă aceasta ei mai vând și pudră de kale, chipsuri și săpunuri naturale.