#matcha, #articole

Top 7 cele mai sănătoase ceaiuri

Top 7 cele mai sănătoase ceaiuri

Cu toții știm că ceaiurile sunt benefice pentru sănătatea ta.


Ceaiul a fost folosit timp de multe secole ca stimulator al sănătății în toate părțile lumii - începând din China și Japonia până în America și Europa. Astăzi există mii de arome diferite de ceai făcute din tot felul de condimente și ierburi, precum și din frunzele plantelor de ceai.


Studiile susțin că băutul unei căni de ceai în fiecare zi te poate ajuta să te menții sănătos.


Unele ceaiuri au demonstrat capacitatea de a preveni boli neurologice precum Alzheimer și Parkinson. Alte ceaiuri stimulează sistemul digestiv, previn bolile de inimă și induc relaxarea.


Să numim un singur tip de ceai ca fiind cel mai sănătos este aproape imposibil. Asta pentru că există mii de ceaiuri care se laudă cu sute de beneficii diferite.


Nu toți oamenii caută aceleași beneficii pentru sănătate în ceaiuri. De exemplu, unii dintre noi doresc să doarmă mai ușor, să își îmbunătățească imunitatea, iar alții doresc un impuls de energie de pe urma lor.


Așadar, cum decizi care ceai este cel mai sănătos pentru tine? Noi am strâns o listă cu ceaiurile care se mândresc cu cele mai multe beneficii pentru sănătate și spirit.


Citește mai departe pentru a afla ce ceaiuri funcționează cel mai bine în funcție de stilul tău de viață. 


Ceaiurile clasice sunt făcute din planta Camellia sinensis, cunoscută în mod obișnuit ca planta de ceai. Diferența dintre aceste ceaiuri se datorează modului în care sunt produse. Unele sunt oxidate și presate, în timp ce altele sunt pur și simplu uscate la soare.


În acest articol vom evidenția principala diferență dintre ceaiurile clasice și din ierburi sau plante și beneficiile lor pentru sănătate.



Cele mai sănătoase ceaiuri clasice


Ceaiul verde simplu și ceaiul verde matcha

Ceaiul verde este adesea considerat ca fiind printre cele mai sănătoase. Acesta este plin de polifenoli și antioxidanți care ajută la stimularea sănătății creierului, inimii și a imunității.


Ceaiul verde este considerat unul dintre cele mai puțin procesate ceaiuri principale, deoarece nu suferă oxidare. Frunzele sunt recoltate, uscate și presate imediat.


Ceaiurile verzi chinezești sunt adesea prăjite, așa că este recomandat să alegi unul făcut în Japonia. Ceaiurile verzi japoneze sunt aburite, rezultând gusturi florale și vegetale.


Cele mai populare soiuri de ceai verde includ ceaiul matcha și sencha. Ceaiul matcha se obține prin măcinarea frunzelor de ceai verde într-o pulbere fină, iar astfel tu ingerezi întreaga plantă atunci când îl bei. 


Beneficii pentru sănătate: Îmbunătățirea funcției creierului și combaterea cancerului


Ceaiul verde matcha conține concentrații mari de antioxidanți (de 137 ori mai mulți decât în ceaiul verde infuzat), cum ar fi galatul de epigalocatechină, cunoscut sub numele de EGCG. Acești antioxidanți combat radicalii liberi care pot duce la îmbătrânirea prematură, cum ar fi liniile fine, ridurile și scăderea funcției cognitive.


În 2012, oamenii de știință au concluzionat că ceaiul verde este cel mai bun ceai atunci când vine vorba de prevenirea cancerului. EGCG prezent în ceaiul verde matcha oprește reproducerea celulelor canceroase și chiar ucide celulele canceroase existente (1).



Antioxidanții ceaiului verde previn, de asemenea, stresul oxidativ în creier, ceea ce poate duce la demență și tulburări cognitive. EGCG din ceaiul verde matcha ajută la stimularea activității creierului și la îmbunătățirea memoriei.


Aceste beneficii cresc odată cu fiecare ceașcă suplimentară de ceai verde pe care tu o bei. Experții recomandă consumul a 1-2 căni de ceai verde matcha pe zi pentru a obține aceste beneficii pentru sănătate.


Antioxidanții din matcha sunt formați în proporție de 60% din polifenolii numiți catechine - cei mai puternici antioxidanți existenți. Matcha este făcut din frunze de ceai verde măcinate într-o pulbere fină, fapt care îl face extrem de concentrat.


Matcha are de 137x mai mulți antioxidanți decât ceaiul verde infuzat normal. Când bei matcha, tu ingerezi defapt întreaga frunză, astfel că beneficiezi de aportul nutrițional a 10 căni de ceai verde.


Unul dintre avantajele majore ale consumului de ceai verde matcha este faptul că îți oferă o mega doză de antioxidanți cu fiecare înghițitură.


Matcha este concentrat în antioxidanți mai mult decât oricare alt superfood (superaliment).


Cum se prepară ceaiul verde matcha:


Ai nevoie de un bol, apă fierbinte, pudra de ceai verde matcha, și un tel din bambus. Poți găsi teluri și boluri făcute de mână chiar la noi pe site.


  • Adaugă un gram (1/2 linguriță) de matcha într-un bol. Sau o măsură cu lingurița de bambus.
  • Toarnă între 50 și 75 ml de apă fierbinte (70-80°C) peste.
  • Amestecă totul folosind un tel din bambus în mișcări rapide de zig-zag sau du-te-vino până se formează o spumă fină deasupra. Atenție căci ceaiul nu se amestecă cu lingura!
  • Savurează-l fierbinte!



Ceaiul negru



Ceaiul negru este cel mai consumat ceai din întreaga lume. De fapt, ceaiul negru reprezintă aproape 75% din consumul total de ceai. Frunzele de ceai negru sunt recoltate, presate sau rulate și oxidate ca mai apoi să obțină culoarea lor de negru intens.


Acesta conține cel mai mare conținut de cofeină din toate ceaiurile cu adevărat sănătoase.


Ceaiul negru este adesea folosit ca o alternativă la cafeaua de dimineața. Ceaiurile negre tind să aibă o aromă mai puternică decât alte ceaiuri. Profilul aromatic este format din note mătăsoase, ca de ciocolată și pământii, foarte pregnante.


Cele mai populare soiuri de ceai negru includ ceai de Darjeeling, Assam și clasicul Earl Grey care e consumat adeseori la micul-dejun.


Beneficii pentru sănătate: Scade colesterolul și îmbunătățește sănătatea generală a inimii


Ceaiul negru este plin de antioxidanți și teaflavine care ajută la protejarea sănătății inimii. Cercetătorii au descoperit că ceaiul negru poate ajuta la scăderea nivelului de colesterol rău cunoscut sub numele de colesterol LDL (2).


Acest ceai poate preveni bolile cardiovasculare prin îmbunătățirea circulației sângelui și scăderea tensiunii arteriale. Experții recomandă consumul de 1-2 căni de ceai negru pe zi pentru a obține aceste beneficii pentru sănătate.


Ceaiul oolong



Ceaiul oolong este considerat ca fiind undeva la mjlocul între sau combinația perfectă dintre ceaiul verde și ceaiul negru. Ceaiul Oolong este semi-oxidat.


Frunzele sunt culese, presate și lăsate să fermenteze pentru o perioadă scurtă de timp. Procesul de oxidare se încheie atunci când frunzele sunt supuse la temperaturi ridicate.


Aromele de ceai oolong variază mult în funcție de diferitele stiluri și regiuni în care acesta e produs. Aromele pot varia de la dulce și fructat până la lemnos și gust de nuci.


Frunzele de ceai oolong sunt rulate fie în frunze ondulate lungi, fie în biluțe mototolite. Ceaiul Oolong este cunoscut în China sub denumirea de ceai wulong și cel mai popular soi este Se Chung.


Beneficii pentru sănătate: gestionarea greutății


Ceaiul oolong poate ajuta la gestionarea pierderii în greutate datorită polifenolilor și cofeinei. Studiile au arătat că ceaiul oolong ajută la declanșarea reducerii celulelor grase datorită conținutului său de cofeină.


Oamenii de știință cred că aceasta produce efecte asemănătoare adrenalinei, care accelerează metabolismul și duce la arderea grăsimilor.


Un al doilea studiu a arătat că 70% dintre participanți au pierdut mai mult de două kilograme de grăsime după ce au consumat ceai oolong în fiecare zi timp de șase săptămâni.


Cercetătorii cred că polifenolii eficientizează sistemul digestiv, permițând organismului să ardă grăsimea mai repede (3). Consumă în jur de 8 grame de ceai oolong în fiecare zi pentru a te ajuta să slăbești.


Atenție însă la dieta pe care o ai: trebuie să fie echilibrată și cu cât mai multe legume și fructe.


Ceaiul alb



Ceaiul alb este cel mai puțin procesat dintre cele mai sănătoase tipuri de ceai.


Frunzele sunt smulse și uscate imediat la soare, fără să sufere alte modificări. Este considerat unul dintre cele mai naturale ceaiuri datorită acestui proces de cultivare.


Ceaiul alb este de o culoare deschisă, pal gălbuie și prezintă un profil delicat de aromă. Poate fi fructat și floral sau ușor picant și vegetal în funcție de originea sa.


Cele mai populare două soiuri sunt Silver Needle (tradus Ace de argint) și White Peony (tradus Bujorul alb). Silver Needle este format numai din mugurii de flori ai plantei Camellia sinensis. White Peony se face folosind cele două frunze din vârf și muguri de flori.


Beneficii pentru sănătate: menține sănătatea pielii și a părului


Studiile universitare au arătat că ceaiul alb poate proteja celulele pielii de deteriorarea produsă de oxidare (4).


Ceaiul alb bogat în antioxidanți ajută, de asemenea, la eliminarea radicalilor liberi care pot duce la semne de îmbătrânire prematură, cum ar fi ridurile.


Ceaiul alb conține proprietăți antiinflamatorii care ajută la reducerea roșeții și inflamațiilor cauzate de boli de piele precum eczema sau mătreața.


Un al doilea studiu a arătat că ceaiul alb poate ajuta persoanele care suferă de afecțiuni ale pielii, cum ar fi rozaceea și psoriazisul (5). Asta pentru că ceaiul alb conține și EGCG, care ajută la producerea de noi celule în epidermă.


Ceaiul alb conține, de asemenea, cantități mari de fenoli, care stimulează producția de colagen și elastină. Aceste două proteine joacă un rol împortant într-o piele mai netedă, mai tinerească; produsele de îngrijire a tenului conținând și ele, adeseori, aceste substanțe.


Bea o cană de ceai alb în fiecare zi pentru a-ți curăța pielea și a reduce numărul de radicali liberi din corp care pot provoca erupții, coșuri și riduri.



Cele mai sănătoase ceaiuri din plante:


Diferența dintre ceaiurile clasice și tizanele din plante (dex: băutură obținută dintr-o infuzie de plante medicinale sau de cereale) poate fi redusă la un singur lucru: planta folosită la prepararea ceaiului.


Tizanele din plante pot fi făcute dintr-o varietate de flori, rădăcini și mirodenii.


Unele dintre cele mai populare tisane includ ceaiul de mușețel, mentă, hibiscus, ceaiul de ghimbir, rostopască și ceaiul de rădăcină de păpădie.


Majoritatea ceaiurilor din plante nu au cofeină, ceea ce le face o alegere excelentă pentru o băutură zilnică. Ceaiurile aromate sunt o combinație de ceaiuri clasice și tizane din plante.



Ceaiul de mușețel



Una dintre cele mai populare tizane din plante este ceaiul de mușețel. Este renumit pentru efectele sale sedative și calmante care ajută la reducerea stresului și la inducerea relaxării.


Ceaiul de mușețel este preparat folosind petalele și capetele de flori ale plantei de mușețel. A fost folosit de egiptenii antici pentru a trata febra și ca un cosmetic.


Ceaiul de mușețel are un profil aromat fructat și floral în același timp, fiind un ceai foarte delicat.


Aroma sa este adesea comparată cu cea a unui măr crocant și este ușoară și vaporoasă.


Beneficii pentru sănătate: ameliorează stresul și îmbunătățește somnul


Ceaiul de mușețel este legendar pentru beneficiile sale de sănătate și pentru faptul că induce somnul. Compușii chimici din ceaiul de mușețel acționează pentru a reduce hormonul de stres cortizol.


Ceaiul de mușețel crește, de asemenea, serotonina și melatonina, doi hormoni care sunt responsabili de starea de spirit și de somn.


Antioxidanții din ceaiul de mușețel lucrează de asemenea la deschiderea vaselor de sânge, reducând eficient durerile de cap și migrenele.



Ceaiul de mentă



Ceaiul de mentă este unul dintre cele mai apreciate și folosite ceaiuri și poate fi preparat cu frunze culese direct din grădina ta.


Are o aromă mentolată care este revigorantă, ușoară și răcoroasă. Unele ceaiuri de mentă pot avea arome de vanilie sau fructe.


Beneficii pentru sănătate: calmează deranjările de stomac și combate respirația urât mirositoare


Ceaiul de mentă conține mentol, un compus care este responsabil pentru aromele sale proaspete și beneficiile pentru sănătate.


Mentolul crește producția biliară în stomac, ceea ce permite sistemului digestiv să descompună alimentele mai eficient. Aceasta înseamnă mai puține incidențe de diaree și constipație.


Ceaiul de mentă poate reduce, de asemenea, balonarea și gazele care pot provoca disconfort (6). Bea o cană de ceai de mentă după fiecare masă pentru a stimula digestia.


Menta conține proprietăți antibacteriene care omoară bacteriile responsabile de respirația urât mirositoare. Efectul răcoritor al mentolului este plăcut și revigorant.


Pentru a îndepărta respirația urât mirositoare, bea o cană de ceai de mentă în fiecare dimineața sau după fiecare masă.



Masala Chai



Ceaiul Masala este un remediu principal în medicina tradițională indiană cunoscută sub numele de Ayurveda.


Acest ceai este făcut din diverse condimente și ierburi care pot să difere în funcție de regiune. Majoritatea ceaiurilor masala conțin cardamom, ghimbir, piper negru, cuișoare, scorțișoară, fenicul și anason stelar.


Ceaiul Masala are un profil aromatic picant și pământiu. Este adesea îndulcit cu lapte pentru a-i domoli notele picante și pentru a-i oferi o textură cremoasă.


Beneficii pentru sănătate: Scade glicemia


Masala chai conține compuși chimici care pot ajuta la scăderea glicemiei. Scorțișoara și ghimbirul din masala chai s-a dovedit a reduce rezistența la insulină (7). Asta înseamnă că organismul tău poate prelucra cu ușurință zahărul din sânge și în celulele unde este cel mai mult nevoie.


Bea ceai în cinstea sănătății tale!


Cel mai sănătos ceai va fi cel pe care îl bei defapt.


Nu contează dacă ceaiul verde sau negru este cel mai sănătos, dacă ție defapt nu îți place gustul.


Ca să ai parte de toate beneficiile, trebuie să consumi în mod constant această băutură - fapt mai greu de îndeplinit dacă nu îți place gustul.


Găsește ceaiurile care îți plac și să nu îți fie frică să experimentezi cu arome și diferite soiuri din același tip de ceai.


Ține-te de ceaiul care îți place cel mai mult și încearcă să eviți adăugarea prea multor îndulcitori care pot transforma acest elixir sănătos într-un băutură plină de calorii.


Amintește-ți că ceaiurile cu frunze vărsate tind să fie mai sănătoase decât cele în pliculețe. Acest lucru se datorează faptului că ceaiurile vărsate conțin frunze integrale care conțin cantități mai mari de nutrienți puternici și potenți precum polifenolii și antioxidanții.


Pe de altă parte, pliculețele de ceai conțin frunze rupte, prafuri și resturi și mai puțin din acești compuși sănătoși.


Pentru cele mai bune rezultate, folosește ceaiul vărsat de înaltă calitate ori de câte ori este posibil.


Consumul de ceai în fiecare zi poate avea un efect pozitiv asupra sănătății generale.


Testează diverse sortimente noi pentru a găsi cele mai bune ceaiuri care să te ajute să ajungi la sănătatea dorită.


Încearcă acum ceaiul matcha, o băutură potentă cu extrem de multe beneficii antioxidante pentru sănătate.


CUMPĂRĂ MATCHA



Te-ar mai putea interesa și articolul Ce este pudra matcha?



Surse:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509513/

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14519829

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10094584

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3214789/

5. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.696.8743&rep=rep1&type=pdf

6. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.1365-2036.2002.01339.x

7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901047/